Kronstadtin RescOp – matka 3-5.8.2012.

Kotkan Meripelastusyhdistyksen PV Kotka ja sen miehistö, Tapani Tiitinen, Jukka Toikka, Ari Lindqvist, Maksim Ilvonen ja RescOp projektin koordinoiva tutkimusjohtaja Juhani Talvela (KyAMK, Kotka), tutkimuspäällikkö Mirva Salokorpi (KyAMK, Kotka) sekä kapteeniluutnantti Matti Salokorpi (Raja- ja merivartiokoulu, Espoo) kävivät tutustumassa venäläisiin vapaaehtoisiin ja ammattipelastajiin heidän vuosittaisella perinneleirillä.

Kansainvälisen RescOp projektin tavoitteena on parantaa suomalais-venäläistä yhteistyötä niin riskien arvioinnissa ja minimoimisessa kuin myös auttaa vapaaehtoisen meripelastustoiminnan aloittamista. Kronstadtin vapaaehtoisista meripelastajista on mm. kirjoitettu Meripelastaja-lehdessä aikaisemmin. Nyt Kotkan Meripelastusyhdistyksen PV Kotka ja sen miehistö pääsivät osallistumaan RescOp-harjoituksiin ja tutustumaan paikallisiin pelastusalan ammattilaisiin sekä vapaaehtoisiin.

img_6918

 

Paikallisena perinteenä Pietarin alueen pelastajat ja vapaaehtoiset kokoontuvat elokuun alussa Totleben-nimiselle linnakkeelle harjoittelemaan, suorittamaan vuosittaisia suoritusnäyttöjä sekä vaihtamaan kuulumisia. Tänä vuonna siellä pidettiin myös pelastusalan seminaari johon osallistuivat Suomesta koordinoiva tutkimusjohtaja Juhani Talvela, tutkimuspäällikkö Mirva Salokorpi sekä kapteeniluutnantti Matti Salokorpi.

Pv Kotka lähti matkaan Kotkasta perjantaiaamulla kohti Pietaria ja lopullisena määränpäänä meillä oli Totlebenin linnake Pervomaiskiy-saarella. Matka Suomen puolella sujui suunnitelmien mukaan ja pääsimme turvallisesti Haapasaaren jälkeen Venäjän aluevesille. Olimme ilmoittaneet tulostamme etukäteen Venäjän rajaviranomaisille joten saimme VHF-kutsuja ja ohjeita vain paikallisesta VTS-palvelusta (Vessel Traffic Service =alusliikennepalvelu).

Paikallisista paperikartoista oli suurta apua VTS:n ohjeiden seurantaan ja pääsimme Pietariin passintarkastukseen ja tulliselvitykseen. Paikalliset pelastajat järjestivät meille opastusta ja saattoivat PV Kotkan passintarkastukseen ja sen jälkeen opastivat meitä perille saakka. Matka Kotkasta Totlebeniin sujui 12 tunnissa.

img_1151

 

Lauantaina tutustuimme Kronstadtin kaupunkiin ja kävimme mm. uudessa sukellusmuseossa. Iltapäivä oli varattu yhteisharjoituksiin ja toimittajien vastaanottoon. Paikalla oli kolmen televisiokanavan sekä usean lehden toimittajia tekemässä juttua ammattilaisten ja vapaaehtoisten harjoituksista ja perinneleiristä.

Yhteisharjoitusten käsikirjoituksen mukaan uponneen aluksen miehistö ensin nousi pelastuslauttaan jonka jälkeen heitä paikannettiin lentokoneella ja pelastajia ohjattiin paikalle. PV Kotka oli avustamassa pelastuslautalta nostetun potilaan evakuointia. Tämän jälkeen PV Kotkan miehistö sai sammuttaa palavaa purjevenettä. Esittelimme myös pumppauskalustoamme ja hinaustapojamme.

Harjoituksiamme seurasivat niin vapaaehtoiset ja ammattilaiset pelastajat kuin lehtimiehet ja paikalliset päättäjät. Sunnuntaiaamulla olikin lähtö Pietarin passintarkastukseen sekä paluumatka Kotkaan.

img_1239

 

Matkan aikana saimme osaksemme kaikkilla erittäin lämpimän ja iloisen vastaanoton. Kun olimme laiturissa – esittelimme alusta ja juttelimme pelastajien kanssa, kerroimme meidän koulutuksesta, työtavoista, vapaaehtoistoiminnan pyörittämisestä Suomessa ja saimme tosissamme vastailla erilaisiin kysymyksiin jotka liittyivät niin kalustoon kuin pelastustoimintaan.

Huomasimme venäläisten vapaaehtoisten ja ammattilaisten kanssa, että tämä oli tärkeä tapaaminen meille kaikille ja että painimme osittain samojen ongelmien kanssa. Toivottavasti kaikki ei jää tähän vaan tämän matkan tuloksena tullaan järjestämään uusia yhteisharjoituksia ja opimme tuntemaan paremmin toistemme työtapoja.

img_7110

 

Kansainvälinen laivaliikenne on kasvussa ja olisi suotavaa harjoitella pelastusta ja yhteistoimintaa englanniksi kansainvälisellä tasolla niin ammattilaisia kuin vapaaehtoisia hyödyntäen. Yhteisharjoitukset ja vapaaehtoisten toiminnan tukeminen Venäjän aluevesillä tulevat parantamaan turvallisuustasoa Venäjälle mentäessä sekä mahdollisesti tulevat pelastamaan ihmishenkiä ja omaisuutta.

 

Teksti: Maksim Ilvonen

Kuvat: Igor Kalinin/(Russian Voluntary Maritime Rescue
Society Kronstadt)